Andromeda (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: Spelbräde, planetring, 130 stationer, 84 planetkort, 16 bonuskort, 10 transportkort, regler.
Konstruktör: Alan R. Moon

Andromeda är ett till i raden av medelmåttiga sällskapsspel, ett av de där som man absolut kan tänka sig att spela då och då men som kanske inte blir en favorit, något man återkommer till gång på gång. Några av orsakerna till det kan vara kravet på minst 3 spelare, en hel del slump och ett kanske inte alltför hett tema. Med det sagt är detta mer ett lagom lättsamt familjespel än något för spelare som önskar mycket klurande, rejält med kontroll och strategi och ett brett utbud av valmöjligheter.

Startuppställningarna slumpas inför spelstart och korthänderna likaså. Visst finns här en möjlighet att kasta usla kort och dra nya men det är synd att tvingas spendera sina handlingar på det när motståndarna kanske slipper... Där riskerar man att halka efter. Fast å andra sidan kan man ju kanske byta allt skräp till somligt mer värdefullt i kortbytesfasen... Tja, kanske att slumpen jämnar ut sig över ett helt parti?

Nåväl. Komponenterna är fina och rejäla, håller god kvalitet men något annat än fint illustrerade spelkort i standardformat och en bunt träkuber är det ju inte frågan om... En stor spelplan visar Jorden och ytterligare sju viktiga planeter i galaxen. Runt var och en av de sju planeterna kretsar tre mindre satelliter, men här kallas de ekonomiska centra. Dessa gäller det att ockupera, ta kontroll över.

Spelbrädet visar också två skalor för utveckling av rymdskepp respektive teknologi, båda omfattande fyra steg (dvs. startruta och möjlighet att förbättra sig i tre nivåer).

Varje spelare har två personliga transportkort att använda lika många gånger under partiets gång, sedan utgår de ur spelet. Transportkorten möjliggör två olika drag, vid användning väljer man endera. Antingen att flytta 2 egna kuber (små rymdstationer) från Jorden till valfri annan planet ELLER samtliga egna kuber (stationer) från en planet till Jorden.

I övrigt är de resterande spelkorten av typen Planetkort eller bonuskort/Jokrar. De förstnämnda skall du samla i långa serier, de sistnämnda kan sparas på handen för bonuspoäng vid spelets slut eller användas som just jokrar i de där kortserierna...

Målet i Andromeda är att vinna på poäng, ju fler desto bättre och spelet är slut när samtliga tre ekonomiska centra vid minst tre av de sju planeterna blivit upptagna, byggts, ja fått en kub i någon färg på sig. Endast en spelare kan ockupera varje enskilt ekonomiskt center runt en planet, så först till kvarn.

Poäng får man för att flytta många kuber (rymdstationer ju!) till planeterna, öka på sin rymdflotta (dvs. utvecklar sina rymdskepp), utvecklar teknologi, anlägger ekonomiska centra samt ev. har fått och behållit bonuskort.

Spelet rullar på över ett antal omgångar, var och en omfattande fyra faser.

I den första ger startspelaren varje deltagare planetkort (från en blandad hög) så att personen når sitt maximalt tillåtna antal (som varierar beroende på din nivå av utvecklad rymdflotta).

Fas 2 är transportfasen där alla erbjuds varsin möjlighet att använda ett eget transportkort om så skulle önskas. (Denna fas kan en spelare endast utföra max två gånger under hela spelet!)

Fas 3 är sedan en kortbytarfas. En chans för spelarna att göra sig av med mindre önskade planetkort och kanske få sig något bättre. Startspelaren väljer att byta 2, 3 eller 4 kort från sin hand men spelar dem ett i taget. Övriga kommer att behöva matcha antalet med egna bidrag (också varsitt kort ett i taget), men utifrån vissa regler får man dock inte spela kort som motsvarar startspelarens bidrag. Så här skapas nu olika grupper.

Startspelaren tar den grupp av kort hen vill åt. Den spelaren vars kort nu tagits av startspelaren kan välja att själv vara nöjd och behålla bidraget från startspelaren, eller lämna dessa på bordet och helt enkelt själv bestämma att ta kort från någon annan. Och därmed alltså lämna sina (de man fått av startspelaren) i utbyte osv. Möjligen kan det bli så att man inte kan fullfölja byteshandeln på grund av att man saknar andra kort än de startspelaren väljer och då får man bara stå över detta moment.

Spelets fjärde och sista fas är den i vilken spelarna väljer olika handlingar, spelar kort och flyttar runt små träkuber på brädet. Startspelaren (som då byts efter varje omgång, i tur och ordning) får utföra 3 (av 5 olika) handlingar, övriga spelare endast två var. Det man gör kan vara 2-3 olika saker eller 2-3 av samma typ.

1. Släng 1-2 kort från handen, dra nya.

2. Flytta kuber (stationer) till planeter. Spela en enhetlig serie (3-7 st.) planetkort (föreställande en viss planet) för att på denna avbildade planet placera lika många egna kuber som antalet spelade kort delat med två och avrundat nedåt. (3 kort = 1 kub, 7 kort = 3 kuber). I kortserien kan det alltså finnas med jokerkort, och kuberna till planeten måste vara dina egna och komma från Jorden!

3. Etablera ett ekonomiskt center. Spela en serie planetkort, 3-7 stycken. Halvera den siffran och avrunda nedåt. Där har du antalet försök du nu får göra för att om möjligt kunna etablera det där centrat vid aktuell planet.

Placera den medföljande ihåliga hockeypucken (Planet Ring) över planetens alla kuber (ej de som ev. finns på andra centra här, men inkluderande motståndarnas ev. kuber på planeten) och dra pucken åt sidan för att se vilken kub som först kommer ur dess öppning. Du vill såklart att det skall vara en egen för då får du ta kontroll över ett ekonomiskt centrum. Är det en motståndares kub far den iväg från planeten och hamnar på Jorden!

4. Utveckla rymdskeppen. Spela en planetkortserie om 3 identiska kort för att avancera upp ett steg, från start till nivå 2. Spela 4 respektive 6 enhetliga kort (för någon planet) för att avancera ett eller två steg till. Varje steg extra på den här skalan låter dig ha extra kort på handen.

5. Utveckla teknologin. Spela 3, 4 eller 5 kortsserier med planetkort även här för att utvecklas. Det första steget på skalan låter dig som startspelare i fas 3 arrangera byte med upp till fyra kort. Skalans nästa steg möjliggör tre korts byte i fas 2. Skalans sista nivå låter dig avrunda upp när det avgörs hur många försök man får på sig att etablera ekonomiskt center.

Ja, det var kanske inte alltför mycket att välja bland, vilket på ett sätt kanske är bra, det blir inte så lång väntan på att andra spelare skall bestämma sig och göra sina drag. Å andra sidan är alla möjligheterna relevanta och skulle kunna vara viktiga eller rentav avgörande i somliga situationer.

Så vill man göra olika saker eller flera av samma? Ja, det kommer ju an på de där planetkorten. Hur många har man av varje typ? Hur långa serier kan man få till?

Kortsamlandet i Andromeda kombinerat med bara några få enkla saker att välja bland verkar ha inspirerat till vad som senare blev konstruktörens riktiga succéspel, Ticket to Ride.