Amyitis (Ystari Games/Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-120 minuter
Innehåll: Spelbräde för Babylon, spelbräde för Mesopotamien, 20 trädgårdsbrickor, 135 träkuber, 4 poängmarkörer, 35 resurser, 14 kamelbrickor, 30 mynt, 56 kort, regler.
Konstruktör: Cyril Demaegd

Spelet Amyitis må vara helt okej men är samtidigt ingenting jag direkt har någon lust att spela igen. Ingenting med spelet får det att stå ut från mängden, och så kallade eurospel går det tretton på dussinet, så jag har många som faktiskt är bättre.

Skall sanningen fram så är temat snudd på obefintligt och reglerna inte helt tydliga. Dessutom är ju spelet fult som stryk, iögonenfallande osnyggt, om man säger så.

Här handlar allt om att plantera träd, uppföra Babylons hängande trädgårdar till drottning Amyitis ära. Skaffa växter, plantera dessa, se till så att de får vatten, samla poäng och vinn.

I grund och botten är upplägget simpelt, välj att göra en av endast tre möjliga saker i din tur. Men naturligtvis innebär varje sak ytterligare nya val så att det till slut blir en hel massa olika saker att ta i beaktande, att fundera kring.

Passa, Rekrytera eller Flytta karavanen. Låter ju nog så simpelt, eller hur.

Passa gör du när du inte har lust eller råd att göra något annat. Dessutom får du ett mynt var gång det skulle ha varit din tur om någon annan spelare faktiskt spelar vidare...

Rekrytering innebär ett kortköp för pengar och här väljer du kortet för Bonden, Prästen, Ingenjören eller Köpmannen. Bonden ger dig en enhet Palmträd, Korn, Salt, Dadlar eller Vin. Prästen låter dig placera en träkub i ett av spelbrädets tre tempel för att om möjligt ge spelaren en bonus (vid kubmajoritet här).

Ingenjören hjälper dig med bevattningen av trädgårdarna (ett rutnät med 4 x 4 rutor) och Köpmannen ger dig en kamel!

Vill man istället satsa på att flytta på karavanen skiftar man fokus till ett annan spelbräde, det över tiotalet olika orter i Mesopotamien. Genom att spendera kameler och/eller dra nytta av ev. korteffekt går karavanen ett eller flera steg till någon ort på brädet för en unik förmån. Här infinner sig således ett slags rondellmekanik, olika drag på olika platser i ett slags cirkel...

Sälj resurser, få poäng och extra bevattning. Lämna in en resurs och köp andra kort som ger dig pengar, extra karavanförflyttning osv. Köp växter och plantera dessa.

Och planteringen får du såklart bara utföra om du väljer rätt ställe i trädgården att utnyttja, har en växt av god kvalitet, fungerande bevattning osv.

När sedan alla spelare till slut passat efter att ha gjort ovanstående är det dags för spelomgångens slutfas. Då får det placeras nya kuber i templen och någon bonus kan utdelas...

Allt upprepas igen och igen till dess att det endast finns några få lediga fält kvar i den babyloniska trädgården. Då gäller det att ha placerat många växter där och ha många resurser kvar outnyttjade för att kunna vinna.

Ja, det här var väl rätt likt en mängd andra spel, bara snäppet torrare och fulare. Typ. Kanske hett och populärt som nytt för över tio år sen, idag rätt daterat och utkonkurrerat av festligare alternativ. Men inte dåligt, och inte bättre än medelmåttigt bra heller.