Amazonas (Mayfair Games/Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 50 minuter
Innehåll: Spelplan, 48 tält, 60 växt-/djurbrickor, 4 brickor för urinvånare, 4 turordningskort, 28 inkomstkort, 18 händelsekort, 8 hemliga uppdragskort, 44 mynt, 4 bonusbrickor, regler.
Konstruktör: Stefan Dorra

Bara fyra sidor regler, tydligt uppställda och med många bilder och exempel. Det här är ett mycket lättsamt, snabbspelat spel för 3-4 deltagare som har lust att bege sig in i regnskogen för att utforska Amazonas på jakt efter exotiska orkidéer, fjärilar, fiskar, papegojor och ödlor...

Spelbrädet visar regnskogen, nästintill ett trettiotal små byar och alla de land- och vattenvägar som binder dem samman. Byarna är olika stora och har plats för 1-3 olika forskningsstationer som spelarna tävlar om att bygga upp, dessutom är en specifik växt eller ett visst djur knutet till varje by. Fjärilarna, fiskarna, orkidéerna, ödlorna och papegojorna är helt enkelt lättare att finna på vissa givna platser i skogen.

Sådär ja, dags att starta expeditionen. Den som finner flest och mest exotiska djur och växter kommer att vinna spelet. Du måste dock samla minst 3 brickor för varje fisk, ödla, fjäril etc. för att det skall finnas poäng att hämta, så ju längre serier av respektive typ desto bättre. Bonusbrickor kan såklart också hjälpa till...

Varje spelare börjar spelet med varsin uppsättning med 7 olika kombinerade inkomst/startspelar-kort (märkta 0-6), några mynt och 12 tält (att resa upp som forskningsstationer på olika håll ute i skogen, ja i byarna då). Varsitt placerat tält i någon by någonstans är på brädet redan från start...

Därefter spelas 18 raska omgångar på i stort samma sätt. I inledningen av varje omgång dras ett händelsekort (6 olika typer finns) vars effekt får gälla för samtliga spelare aktuell runda. Det kan röra sig om att det är förbjudet att röra sig längs landvägar eller vattenvägar, det blir skogsbrand, tjuvaktiga apor stjäl något, infödingar dyker upp osv.

Härnäst spelar varje person varsitt inkomstkort (alla väljer i hemlighet och avslöjar samtidigt). Kortet med värde 0-6 anger dels hur stor din inkomst blir i denna spelrunda, dels vilken position du får i rundans spelordning. Högsta värdet spelar först osv.

Alla inkomstkorten visar också en av fem olika symboler (för olika växter/djur). För varje bricka med matchande symbol du redan samlat får du 1 mynt i extra inkomst.

Så välj ett kort, du får pengar och turordningen är etablerad. I bestämd ordning får nu alla spelare varsin chans att bygga forskningsstationer (en eller flera) i olika skogsbyar.

Varje by har alltså plats för 1-3 forskningsstationer vardera. Varje sådant ledigt fält har en kostnad om 2-5 mynt, vilket såklart är priset för att få placera en pjäs på platsen. Naturligtvis väljer den som kommer först till varje by alltid den billigaste rutan...

Ställ ut så många pjäser (tält/forskningsstationer) som du kan, vill och har råd med. De enda reglerna kring detta är att endast en egen pjäs får finnas i varje by, och att varje ny pjäs bara får placeras så att den är sammanbunden via en vatten- och/eller landväg med en tidigare egenbyggd forskningsstation i en annan by. Alla de egna placerade pjäserna skall således hänga ihop över spelbrädet...

Naturligtvis måste du betala 2-5 mynt för att ta en plats, men du får samtidigt en matchande bricka för byns typ av växt eller djur att samla på, för att i slutet växla denna mot poäng.

Jodå, det var faktiskt det hela. Har du mynt spelar du ut en liten träpjäs i form av ett tält någonstans och tar en viss bricka. Det är den enda action som kan utföras när du valt ditt inkomstkort och visat upp det. Använda inkomstkort läggs åt sidan och kan såklart inte användas igen förrän samtliga sju olika använts, då de alla tas upp på handen och nyttjas på nytt.

Det är god kvalitet på spelkomponenterna; tydliga, rejäla spelkort, tjocka pappbrickor och små trätält. Ingenstans något att klaga på med undantag för att spelet för somliga förstås kommer att upplevas som för simpelt.

Varje val av inkomstkort blir en liten chansning, för vad kommer alla andra deltagare att välja? Sen blir det bara till att rusa runt och placera ut sina tält så mycket det bara går och så länge pengarna räcker. Alla 18 händelsekorten används i varje parti men kommer givetvis i bruk i varierande ordning. Lite mer slump blir det via 8 olika hemliga startkort. Alla får varsitt och dessa kort anger 4 olika orter på spelplanen som du garanterat skall försöka att bygga en station i, det blir 3 minuspoäng för varje by du inte kommer till...

Amazonas är ett mycket lättsamt racingspel med en del slumpinslag, ett småtrevligt familjespel som funkar bra även för yngre spelare.