Alhambra – The Vizier's Favour (Queen Games)


Fakta:
Innehåll: spelregler på engelska, tyska, franska och spanska, 6 olikfärgade träbrickor (en per spelare), 6 valutaväxlingskort, 10 bonuskort, 24 byggbrickor
Konstruktör: Dirk Henn & Wolfgang Panning

Detta är inget egentligt spel utan en expansion till brickläggnings- och byggspelet Alhambra. Här får du 4 olika möjligheter att ändra grundspelet för att göra det annorlunda och mer omväxlande. Om det blir enklare eller svårare det vete tusan, men du bör i alla fall inte lägga till alla fyra regelvarianterna i samma spelomgång. Men du kan om du vill! Välj en, två, tre eller alla fyra tilläggen till grundspelet om ni så önskar, men det kan bli väl rörigt och med alldeles för många möjligheter att samla poäng. Testa dem en i taget och finn din favorit. Alhambraspelandet blir med denna låda än mer utmanande och omväxlande.

1. The Vizier's Favour
Med denna regel får varje spelare en träbricka i sin färg innan spelet startar. Ovansidan visar en bild på The Vizier (Visiren), baksidan är tom. Så fort en spelare har avslutat sina drag och turen skall gå över till nästa spelare får den som vill kasta fram sin träbricka och ”gå före” i turen. Det innebär att samma spelare som just avslutat sitt drag kan köra igen, eller att någon som sitter sist i spelvarvet verkligen kan komma över den bricka som just nu ligger framme på marknaden. Begränsningarna är följande: Den som vill använda The Vizier's Favour måste köpa en byggnad av de fyra som ligger tillgängliga på marknaden. Man får inte dra kort, inte bygga om sitt Alhambra, inte göra något annat. Bara köpa en byggnad (fast det är inte så bara….) OCH den byggnaden/brickan måste betalas med jämna pengar. Därefter är ”extra”-draget över, man vänder träbrickan när man använt den och turen fortsätter som vanligt, där man avbröt det ordinarie spelvarvet. Vill man sedan ”aktivera” The Vizier´s Favour för att använda den igen, måste träbrickan vändas tillbaka så att Visiren kommer uppåt. Det kostar ett drag.

2. The Bureau de Change
6 stycken extrakort blandas in i högarna med pengar. De dras och vänds upp precis som vilket ordinarie valutakort som helst, men dessa kort saknar eget värde. Däremot symboliserar de alla två av de fyra valutorna som finns i spelet, och låter dessa två valutor fungera tillsammans. Vilket innebär att om du till exempel skall betala något i den blåa valutan ”denars” och dina pengar i blått inte räcker till kan du använda den andra valutan för att komplettera med, eller rentav helt betala skulden, om du saknar blåa pengar. Kort uttryckt, två valutor blir gångbara för köp vid ett tillfälle, sedan är kortet använt och kastas. Detta ger dig möjlighet att verkligen kunna köpa den där byggbrickan du verkligen vill ha när en viss valuta på handen inte verkar räcka till. Den här regeln är numera med som standard i våra spelpartier.

3. The Bonus Cards
Tio olika bonuskort blandas och delas ut bland deltagarna innan spelets start. Ju färre spelare desto fler kort får var och en på handen. Bonuskorten visar alla en specifik byggbricka i spelet och varje sådan bricka finns bara i ett enda exemplar i hela spelet. Om du köper och spelar ut just den brickan (dvs. använder den för att bygga ditt Alhambra) som du har avbildad på kortet, så räknas ditt bonuskort som en extra sådan byggnad och ger dig kanske majoriteten i den klassen när det kommer till poängräkning. Visserligen är sannolikheten att du skall komma över just den exakta brickan som matchar ditt kort inte stor, och kanske vill du inte ens bygga den typen av byggnad, men ändå…..Bonuskortet kostar inget att använda eller att ha kvar oanvänt på handen, utan är just en möjlighet till bonus!

4. The Workers' Hut
Till denna extraregel används de 24 nya byggbrickorna. Det finns några i varje färg för varje byggnadstyp och de har alla olika typer av murar längs kanterna för att göra dem mer eller mindre lätta (och poänggivande) att spela ut. Bonusbrickorna sorteras i respektive färg/byggnadstyp och en bricka i varje hög vänds upp med bilden uppåt. Nu ser man hur brickorna man kan välja bland ser ut. Utöver att ta pengar, köpa en byggnad eller bygga om sitt Alhambra infinner sig nu ytterligare en möjlighet; att istället ta en av de uppvända ”Workers' Hut”- brickorna när det blir ens tur. (Den kostar inget men tar du en är din tur över).

Beroende på hur den placeras i Alhambra-bygget kan den brickan räknas som ingenting eller som upp till maximalt 3 extra byggnader av den typen som avbildas. Det beror på hur många murar brickan har och hur många motsvarande byggnader du lägger intill din Workers' Hut. Om du t.ex. har en brun Workers' Hut med bara en mur på ena sidan, kan du alltså köpa och placera ut tre andra bruna byggnader runt omkring arbetarhyddan. När du sedan skall räkna poäng räknas din hydda som en, två, eller tre extra byggnader av den typen. Ett enkelt sätt att spela ut en bricka och få den att poängräknas som flera byggnader – men alltså bara om du bygger liknande byggnader precis intill. Och det kan vara svårt. När den översta Workers' Hut-brickan tagits i en viss hög vänds nästa bricka upp. Tar en hög slut så gör den det. Ingen får ha fler än 3 arbetarhyddor i sitt Alhambra. Detta är den krångligaste extraregeln i detta expansionsset och samtidigt den största utmaningen spelmässigt. Den får ditt Alhambra att växa sig större och kan ge många sköna extrapoäng.