Alfons kurragömmaspel (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 5+ år
Speltid: 20 minuter
Innehåll: Spelplan, 16 spelfigurer med hållare, 40 Hitta-kort, tärning och spelregler


Alfons Åberg, Farmor och Alfons kompisar Viktor och Milla leker kurragömma. Du spelar spelet som någon av dessa karaktärer. Du skall försöka hålla dig gömd samtidigt som du rusar runt för att försöka finna de personer som ännu inte hunnit gömma sig.

Det här upplägget kan låta lite motsägelsefullt men fungerar riktigt bra för varje deltagare har faktiskt fyra egna spelpjäser var till sitt förfogande. Det går således att ha någon pjäs ännu kvar på startrutan, någon i skydd i ett gömställe och övriga på annan plats där de försöker att jaga rätt på motspelare vid ett och samma tillfälle. Japp, Alfons kan faktiskt vara både gömd och fullt synlig samtidigt! Så lurigt.

Blanda Hitta-korten och lägg dem i en hög bredvid spelplanen med bilden nedåt. Det finns 10 kort för respektive figur; Alfons, Farmor, Viktor och Milla. Placera dina spelpjäser i de olika startrutorna, sätt en figur i varje hörn så att de står lagom utspridda. Turas sedan om att kasta tärningen och helt enkelt flytta valfri egen figur motsvarande antal steg medurs längs den slinga som snirklar sig fram på spelplanen. Slår du en 6:a får du flytta och därefter slå ett extraslag.

Det finns tre olika typer av fält att stanna på, längs den här Kurragömma-stigen. De flesta av dem är helt vanliga rutor där du kan stanna med din spelpjäs, fullt synlig, och vänta in ditt nästa drag. Kommer du ifatt någon annan deltagares spelpjäs och landar på dennes ruta är denne funnen och måste genast lämna spelet! Detsamma gäller såklart om någon hittar dig på motsvarande sätt.

Nio rutor är Gömställen och stannar du på en sådan ruta är din spelpjäs gömd och säker, tillfälligt i boet eller hur man nu skall säga. Ytterligare nio fält är Hittaställen. När du kommer till ett sådant drar du det översta Hitta-kortet i leken. Visar kortet en spelfigur (annan än din egen) som just nu finns någonstans på spelplanen, ej i ett Gömställe eller ännu på någon av startrutorna, är denna nu funnen och ute ur spelet. En sådan spelfigur (av spelarens ursprungligen fyra identiska) plockas nu bort från spelplanen. Det här momentet med Hittakort fyller således i princip samma funktion som att kasta tärning och få sin spelpjäs att komma ifatt någon annan ute på spelplanen en spelpjäs måste utgå ur spelet!

Alfons kurragömmaspel går såklart vidare till dess att det endast finns en spelare kvar med en eller flera spelpjäser. Då är detta vinnaren och den som gömt sig och/eller funnit de andra allra bäst!

Kurragömmaspelet bygger som så många andra barnspel på mycket tärningskastande och en hel del tur med såväl tärning som kort, men det är ett snyggt, rejält och underhållande spel samtidigt som det inte tar alltför lång tid att spela och kommer med tydliga regler. Detta är kort sagt ett riktigt bra barnspel helt enkelt.