After the Flood (Treefrog Games/Warfrog Games)


Fakta:
Antal spelare: 3 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 3 timmar
Innehåll: Per spelare: 4 bas- och 4 expansionsbrickor för städer, 25 arbetare, 20 arméer, 5 markörer. Därtill spelplan, regler, omgångspjäs, 2 tärningar, resurser: 61 kuber, 33 brickor.
Konstruktör: Martin Wallace

Spela dig igenom 1500 år av sumerisk historia. Byt spannmål och ull mot andra resurser; trä, metall, olja... Anlägg städer, få dem att växa till imperier. Få ett imperium att expandera. Samla poäng för seger. Så långt det mesta bekant från kanske en mängd andra spel.

Det lite speciella med After the Flood är att det kräver exakt tre deltagare. Och det blir samtidigt en av spelets främsta svagheter (det och kanske lång speltid). Jag spelar oftast sällskapsspel på två eller fyra deltagare, just tre blir vi mer sällan och lika sällsynt är det att kunna vika 3-4 timmar för ett parti. Men det är alltså vad som krävs för att få detta att flyga!

Reglerna omfattar 12 sidor och även om det mesta känns hyggligt tydligt uppställt är det ändå så att hela 14 punkter nämns på listan över viktiga saker som är ”lätta att glömma”. Så ja, jo, After the Flood är väl kanske ändå något komplext, krävande, omfattande.

Samtidigt är spelplanen ett föredöme vad gäller att tydligt presentera och förenkla somliga regler, visa flera överskådliga tabeller. Sen kan man ju för allt i världen inte säga att spelplanen är så värst snygg, tyvärr, så lite ros, lite ris.

I var och en av spelets fem omgångar spelar man sig igenom samma sex faser (nåja, nästan i alla fall):

1. Få ett tillskott av basresurser. Plocka på dig kuber för spannmål utifrån antalet pjäser du valt att placera i fältet för bevattningskanaler. Få på motsvarande sätt textilier utifrån antalet pjäser du har i rutan för vävning.

2. Det här momentet handlar om civilisationens (tillfälliga) förfall, en nedgång kopplat till floderna Eufrat och Tigris föränderliga vindlingar. Finns där inte vatten flyttar folk, trakter dör, städer förfaller... Den här fasen spelas endast i spelets andra och fjärde spelomgång och innebär att somliga pjäser ev. plockas bort från olika områden.

3. Detta är spelets huvudsakliga fas, den mest omfattande, varierade och längsta. Det är här spelarna väljer sina handlingar, utför en sak var i tur och ordning till dess att samtliga spelare fått nog och passar.

Etablera dig i en av spelplanens regioner för att så fröet till en stad. Där måste vara ledigt sedan tidigare alternativt att du själv har en armé på platsen, så först till kvarn! Sju av nio regioner kommer med något slags specialregler som påverkar ditt intresse och dina möjligheter för att bygga just där!

Placera ut dina arbetare på diverse platser, olika rutor för bevattningskanaler, väverier, verktygsmakare och skriftställare.

Som en annan handling kan du idka handel, byta en sak mot en annan. Det viktiga är att du bara kan byta till dig en vara av den typ som produceras i en viss region på spelplanen. Så se till att du har närvaro där, i olika spelplansområden, annars är som sagt den varan utom räckhåll.

En annan handling är att starta ett imperium. Som mest kan tre nya imperier uppstå varje spelomgång. En tabell anger i vilken geografisk trakt det uppstår och den initiala styrkan hos dess armé. Går du vidare med denna handling (vilken kräver att du har lika många eller fler pjäser på platsen än någon annan) får du sedan bestämma huruvida armén skall byggas ut (för resurser) och/eller utrustas extra (för resurser).

Handlingen Expandera ett imperium tvingar dig till ett val mellan att förstöra en stad, invadera ett område eller förstärka ett område. Invasionen innebär tärningskastande och en koll på antalet pjäser (styrkeförhållandet) mellan de inblandade spelarna. Ja, styrkeförhållandet är viktigt även vid stadsförstörelsen också. Det går förstås att sabotera för motspelarna här. Denna handling erbjuder också möjligheten till upprepade Expandera ett imperium-handlingar, allt räknat som en enda handling! (men till priset av en eller flera arméenheter.)

När man sedan tycker att inget av det ovanstående känns som en vettig handling längre är det dags att passa! Det går också att i samband med att man säger ”pass” offrar resurser för att få en bättre position i spelordningen framöver.

4. Bestäm nu ny spelordning utifrån värdet på ev. offrade resurser enligt ovan och tidigare turordning.

5. Fas fem ger poäng för den storslagenhet du åstadkommit. Har du kontroll över ett eller flera imperier? Har du expanderat och smyckat några städer? Hur många regioner har du dina arméer i?

6. Här rensas nu brädet på en del pjäser och så gör man sig redo för en ny omgång. Eller så är allt slut och man skall kora en segrare!

Eftersom allt ovanstående kan kännas överväldigande och svårt att välja bland bjuder speldesignern på en hel sida egna tips om hur man bäst spelar detta. En annan regelsida sammanfattar reglerna i grova drag och ytterligare en presenterar de olika specialreglerna som kommer i spel när man etablerar sig i några av regionerna på spelplanen.

Allt sammantaget är detta ett helt okej spel. Det kan bli en utmanande kamp och ett spännande spel men kravet på tre deltagare och en kanske utdragen speltid begränsar dess värde i spelsamlingen något. Jag är dessutom lite trött på spel om invaderande arméer och att somligt avgörs med tärningskast.