7 Wonders: Leaders (Repos Production/Lautapelit.fi)


Fakta:
2-7 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 40 minuter
Innehåll: Underverksbräde, underverkskort, 36 ledarkort, 4 skråkort, 17 mynt, kurtisanmarkör, poängblock, regelhäfte, tomt ledarkort
Konstruktör: Antoine Bauza

Blanda de 36 olika korten med mäktiga ledare (kungar, drottningar, kejsare och faraoner, vetenskapsmän, krigare och andra) och dela ut 4 kort till varje spelare. På sant 7 Wonders-manér behåller man ett kort och sänder resten vidare till nästa spelare. Alla tar emot en ny korthand innehållande tre nya kort. Alla väljer varsitt och skickar kvarvarande två kort vidare till nästa person som behåller dem båda. Samtliga deltagare har återigen 4 ledarkort på handen, men förstås inte exakt samma kort som du hade från början. De du har nu är de du får spela med. Om du vill…

Det korten med ledare för med sig till ett parti 7 Wonders är att (ofta) erbjuda respektive spelare ett slags långsiktigt mål. Ledarkorten (de flesta) pekar ut en eventuell riktning för ditt fortsatta spelande, ger dig ett lämpligt fokus, berättar att du framöver bör koncentrera dig på att spela kort i en viss färg dvs. satsa på vetenskap, militären osv. för att få en bonus.

De tre spelomgångarna (tidsålder I, II och III) kommer nu att alla att inledas med en rekryteringsfas där alla spelar ut ett av sina fyra ledarkort innan spelet fortsätter enligt grundreglerna. (Inför Tidsålder III har alla två ledarkort att välja på, ett av dem kommer inte att användas).

Ledarkorten kan du använda på 3 olika sätt. Välj ett av dem var gång du skall spela ut en ledare.

1. Spela ut kortet uppvänt intill ditt underverksbräde för att komma i åtnjutande av dess erbjudande/kraft/förmåga. Kom bara ihåg att du måste vara redo att genast betala ett visst antal guldmynt för detta och att somliga kort är kostsamma. Vilken tur att du nu startar spelet med 6 guldmynt istället för grundspelets 3!

2. Bygg en nivå på ett underverk. Japp, vänd på kortet och skjut in det på tillåten nivå under ditt underverk. Var beredd på att betala kostnaden för motsvarande nivå som anges på ditt bräde (Kostnaden angiven på ledarkortet och all dess text är således oväsentlig).

3. Kasta ledarkortet i början av tidsåldern och inkassera 3 mynt.

Ja visst, rätt bekanta val alltså. Spela ut och använd kortet för dess egen effekt, spela ut det för att bygga en nivå på ett underverk eller släng det för att få ett tillskott i kassan.

Den stora grejen, om den nu är så värst stor egentligen, är alltså att ledarkorten vart och ett tydligt beskriver den fördel som erbjuds för resten av spelet om dess effekt aktiveras.

Somliga ledare ger dig omedelbart en eller två extra sköldar som ger dig extra militär styrka i alla konflikter i slutet av varje tidsålder som du haft kortet tillgängligt utspelat framför dig. Några kort innebär 2-5 extra VP i slutet av spelet, ledaren Krösus ger dig genast och endast en gång 6 guldmynt. Tre andra ledare ger dig en extra vetenskapssymbol, många andra kort belönar dig vid spelets slut med 1-2 VP per kort du spelat ut i en viss färg i din stad.

Somliga ledare låter dig spela ut kort (dvs. bygga på din stad) till ett rabatterat pris. Varje sådant ledarkort anger en viss typ av byggnad som måste byggas (en viss kortfärg) för att du skall få betala en resurs mindre än angivet.

Ledaren Salomo tillåter att du plockar tillbaka ett kastat tidsålderskort och spelar ut det gratis, Nero ger dig 2 mynt för varje militär vinst du är med om. Ledaren Maecenas låter dig spela ut framtida ledare alldeles gratis och Aristoteles lägger till 3 VP till varje grupp av olika vetenskapssymboler.

Alexander ökar värdet på konfliktvinstmarkörer, Amytis ger 2 VP extra för varje byggd underverksnivå. Midas ger 1 VP för vart tredje mynt i din ägo när spelet är slut, utöver vad som erbjuds enligt grundreglerna. Tomyris låter en spelares Förlustmarkörer gå till konfliktens segrare.

Ja, många kort är bra, somliga ännu bättre. Vad sägs om Bilkis som tillåter att spelaren får köpa en valfri resurs per omgång för 1 mynt, som betalas till banken. Och Ramses, ja han bjuder på helt fritt byggande av alla skråkort, galet generöst och nästan lite orättvist kan tyckas. Tänk dig om det skulle bli så att någon får tillgång till båda dessa ledare i ett och samma parti!

Här finns förstås ännu fler kort vi inte behöver gå igenom nu. Somliga är alltså nyttiga kanske endast en enda gång, andra erbjuder en fördel som kan utnyttjas igen och igen. Det blir således mycket viktigt att en del ledare spelas ut så tidigt som möjligt för att deras fulla potential skall kunna utnyttjas. Kom bara ihåg att ha de där pengarna som krävs för att du skall få spela ut kortet tillgängliga i början av varje tidsålder. Där måste du kanske tänka till lite i förväg..?

Ledar-expansionen tillför således tre extra spelomgångar och innebär därmed lite längre speltid. På ett sätt är det bara tre extra kort som skall användas men de skulle kunna innebära att du tänker lite mer och lite längre fram kring ditt fortsatta spelande i ett visst parti.

Illustrationerna är riktigt snygga och korten smälter väl ihop med de från grundspelet. Ledarna är varierade och lockar med olika bonusar på olika spännande sätt men det går samtidigt inte att komma ifrån att somliga är mäktigare än andra och riskerar att skänka spelet obalans.

Utöver ledarna medföljer fyra nya lila skråkort, pappmynt med värde 6 samt ett underverksbräde föreställande Colosseum i Rom. Colosseum producerar ingen resurs alls men på underverkets sida A rekryterar man samtliga ledare helt gratis, på sida B med 2 mynts rabatt samtidigt som spelare till höger och vänster också får det lite billigare. (1 mynts rabatt/ledare).

Brädet för Rom ger dig på sina underverksnivåer antingen VP (sida A) eller (sida B) 5 mynt och 4 nya ledarkort att addera till sin hand för nivå 1, för nivå 2 och 3 några VP samt omedelbar rekrytering av nya ledare (maximalt 5 istället för de vanliga 3). Framförallt sida B känns rejält generös, nästan oslagbar eftersom man utöver fler ledare dessutom får rabatt på dem…

Och så finns här ett nytt poängblock och ett blankt ledarkort för att skapa en alldeles egen unik ledare. Det lilla regelhäftet bjuder också på kortfattade biografier kring samtliga ledare. Kul, utöver att erbjuda skoj kan 7 Wonders nu lära ut ett och annat också.

Det är roligt med nya snygga kort till 7 Wonders, men grundspelet var utmärkt redan från start så det här känns inte som ett absolut nödvändigt tillskott. Tillägget Leaders känns inte så värst annorlunda egentligen och jag oroar mig för att vissa kortkombinationer med dessa ledare kan visa sig vara alldeles för utslagsgivande. Man får väl ändå hoppas på att innehållet speltestats så mycket att min oro visar sig obefogad. Jag får väl helt enkelt spela vidare och se efter själv…