7 Wonders Duel – Pantheon (Repos Production)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: Pantheonbräde, 15 Gudakort, Portalkort, 5 Tempelkort, 2 Underverk, 10 Mytologibrickor, 3 Offerbrickor, ormbricka, 3 vetenskapsbrickor, krigspjäs, poängblock, regler, översiktskort
Konstruktörer: Antoine Bauza & Bruno Cathala

Sådär ja! Här kommer expansionen som skickar upp 7 Wonders Duel till absoluta toppnivån. Det Pantheon har att erbjuda fixar precis det jag invänt mot efter att testat grundspelet några gånger, och ja, det här blir riktigt, riktigt bra. Och då var ändå grundspelet inte på något sätt dåligt.

Fast ärligt talat skulle man kunna beklaga sig lite över att somliga kort har ett nytt, större format (och därmed blir svårare att smidigt förse med plastfickor om man skulle vilja det), att det här nya materialet kräver ytterligare utrymme på spelbordet och att nya regler tillkommer.

Å andra sidan överskuggas dessa mindre invändningar av det faktum att allt det här nya är så välkommet, funkar så bra, höjer svårighetsgraden något med fortfarande enkla regler och gör 7 Wonders Duel till en än tuffare kamp. Mina synpunkter på kombinerad styrning och slump i kortdragarmomentet har fixats till, ja styrningen i alla fall. Nu behöver det inte alls vara så lätt att räkna ut vem som tar vilket kort, nej här handlar det inte nödvändigtvis om ett draget kort till var och en varannan gång längre…

Okej, allt från grundboxens spelupplägg gäller som tidigare. Här får du dessutom ett par nya underverk samt tre unika vetenskapsbonusbrickor (progress tokens). Med undantag för två av de här nya brickorna så krävs dock att du spelar duellen med det utökade Pantheon-konceptet, annars tillför sakerna intet. De funkar således illa på egen hand adderade till grundspelet om det är så du helst vill spela. (Och då kan man ju undra varför du sneglat på denna expansion?)

Nåväl, här kommer ett nytt litet bräde att spela på och med, Pantheon-området med plats för 5 nya gudakort (15 stycken kort, 3 olika för 5 olika gudar) samt ett Portalkort (Gate card). Lägg brädet och de 5 korthögarna tillgängliga intill allt övrigt spelmaterial. Portalkortet kan för allt i världen också finnas i närheten.

Gör nu allt övrigt klart som vanligt för spel i den första tidsåldern. Kom dock ihåg att slumpdra 5 Mytologibrickor (av 10 tillgängliga, 2 vardera för 5 olika gudar) och placera dessa på fem givna och dolda/okända kort i kortstrukturen. Det här är således ett nytt inslag i spelet.

Spela första tidsåldern som vanligt med det tillägget att om du när du dragit ett kort har frigjort ett underliggande och dolt kort med en mytologibricka på, så tar du den brickan innan du vänder upp kortet. Kortet som vänds upp kan din motståndare kanske vilja ta i dennes tur men mytologibrickan är alltså din! Placera den framför dig.

Med den mytologibrickan vunnen är det nu ditt val att av de två översta Gudakorten (Divinity cards) i motsvarande färg och med matchande symbol, välja ett av dem att ta in i spel. Välj genast ett kort och placera det på en av de sex tillgängliga platserna vid Pantheon-brädet. De sex platserna kräver sedan olika kostnader för att tillåta motsvarande korts aktivering längre fram och för varje plats anges två kostnader, en för dig och en för motståndaren. På din sida brädet blir det billigare för dig och mer kostsamt för motståndaren, och tvärtom.

Så hur tänker du kring ditt valda kort? Är det något du vill åt skall du kanske lägga det nära dig och därmed sänka kostnaden för dig så att det blir dyrare för den andra spelaren att försöka komma över det? Eller är det ett halvdant kort som du inte tror dig ha någon större nytta av? Ja, lägg det då nära fienden och blockera en för denne billig plats. Vad gör det om kortet blir dyrt för dig om du ändå inte tänker använda det?

Hur som helst, låt ditt valda gudakort tills vidare ligga dolt på vald plats. Nu ser alla vad kortet kommer att kosta att använda, men det är bara du som vet exakt vilket det är! Lägg också tillbaka det kort du inte valde till det kvarvarande ensamma kortet i matchande Gudahög.

Gör motsvarande val och kortplaceringar (på ännu lediga platser) för resterande mytologibrickor allt eftersom de plockas av någon spelare under den första tidsåldern. När denna spelats till sitt slut (som vanligt) kommer de fem mytologibrickorna att finnas i en eller båda spelarnas ägo och fem platser i Pantheon vara fyllda.

Andra Tidsåldern:

Bygg den uppochnedvända pyramiden med andra tidsålderns kort som vanligt men förse nu tre av de dolda korten med varsin Offerbricka. De plockas precis som mytologibrickorna av någon spelare när respektive kort de ligger på blivit frigjort och tillgängligt. Vänd också upp de fem dolda Gudakorten i Pantheon och fyll den sjätte och ännu lediga platsen med Portalkortet.

Spela nu den andra tidsåldern som vanligt, med det tillägget att du från och med nu i spelet alltid har ett fjärde alternativ att välja bland när du skall göra en sak i din tur; ta ett kort från kortstrukturen och spela ut det framför dig, ta ett kort och byt det mot pengar, ta ett kort och vänd det för att konstruera ett underverk. Ja, det var de vanliga, grundläggande tre sakerna, det nya är nu att du kan betala mynt för att köpa dig ett av de fem Gudakorten och omedelbart tillgodogöra dig dess effekt.

Här kan du nu få en mängd nya och gamla förmåner via olika Gudar. Få en vetenskapssymbol, använd en symbol från en annan spelare, få mynt, poäng eller krigssköldar, stjäl kort från en motståndare, ta valfritt kort från kortstrukturen, förstör ett underverk, blockera konfliktpjäsen i krig eller något annat. Är du intresserad av Portalkortet betalar du dubbla det angivna priset men kan å andra sidan få ett Gudakort gratis av fem stycken olika som inte ligger i Pantheon. Dyrt förvisso men kan vara värt sitt pris. Har du samlat Offerbrickor kan du dessutom få rabatt på ditt Gudakortsköp om bricka och Gud matchar (färg och symbol).

Det här fjärde alternativet, att köpa Gudakort, påverkar således inte nödvändigtvis kortstrukturen alls, det blir inte givet att ni drar vartannat kort hela tiden. Nu blir det säkert inte så lätt att veta vilket kort som mest troligt hamnar hos var och en, plötsligt slänger någon fram pengar och köper ett Gudakort istället och då är rytmen förändrad, kanske kan någon ta två eller fler tidsålderskort i rad… En mycket smidig lösning på förutsägbarheten jag inte var så förtjust i.

Tredje tidsåldern:

Denna spelas som vanligt, utan extra brickor på korten. Däremot ersätter du Gille- (Guild) korten i tidsåldersleken med en handfull Tempelkort som du kan samla för extra poäng (5, 12 eller 21 stycken beroende på hur många sådana kort du kommit över). Du kan dessutom få bygga Tempelkortet gratis om du sedan första tidsåldern fått motsvarande mytologibricka!

Sammanfattningsvis, mycket nytt och annorlunda i den lilla Pantheonboxen, men spännande, passande och snyggt. Utan så värst mycket extra krångel eller tidstillägg. Detta lyfter absolut upp 7 Wonders Duel till absoluta toppnivån bland underhållande spel för två personer. Lite mindre slump, fler val och vägar till seger, mer variation. Tänk att åtta extra små pappbrickor utlagda på befintliga kort och sex ytterligare spelkort kan tillföra så mycket i ett parti! Förunderligt och imponerande!