20th Century (Rio Grande Games/Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 75-120 minuter
Innehåll: 45 landbrickor, 30 teknologibrickor, spelbräde, 5 spelarbräden, dubbelsidig teknologipris-bricka, 5 spelfigurer, 20 arbetare, 5 poängbrickor, 95 sopor, 4 broar, teknologipris-markör, omgångsmarkör, 6 poängkort, 9 katastrofkort, 94 mynt, regelhäfte.
Konstruktör: Vladimir Suchý

I det tjugonde århundradet försöker du utveckla ditt land, anlägga vägar och städer, dra nytta av teknologiska uppfinningar och få ekonomin att blomstra så att alla skall trivas och må bra. Olyckligtvis sker den här utvecklingen till ett pris; sopberget växer och miljön förorenas.

Här gäller det att bygga upp landet på bästa sätt men samtidigt ha koll på den medföljande baksidan; nedsmutsningen av samhället, ja miljön i stort.

20th Century är ett spel innehållande många olika inslag; pjäsplacering, brickläggning och auktioner. De 12 sidorna med regler kunde vara något bättre, mer tydliga, men allt fungerar ändå som det skall, flyter på rätt okej. Det hela är lyckligtvis inte fullt så krångligt och avskräckande som jag först fruktat, men visst, detta är inte det perfekta spelet för mig.

Tolv sidor regler är ju trots allt tolv sidor regler. Det finns en hel del att lära och få grepp om och det är en tröskel att komma över. 20th Century lär man sig inte bums och väl igång är speltiden ganska lång, kanske väl lång. De många auktionerna är förvisso något för alla men när man väl vunnit sina brickor är det brick- och pjäsplaceringar och justeringar av diverse markörer för ditt och datt på sitt personliga lilla spelbräde var och en för sig. Ja, med undantag av auktionerna är detta till stor del något man klurar kring och bygger på helt solo.

Jag får liksom fullt upp med mitt eget land, mina egna städer, min ekonomi och mina sopor, vem har tid att bry sig om motspelarnas planer? Med alla placerade brickor med sina många vägar och symboler, och sedan plastkuber och träbrickor ovanpå dem, blir ens bygge ett litet gytter, något riktigt plottrigt att överblicka snabbt. Du behöver verkligen alla de där markörerna på ditt spelbräde för att hålla reda på hur statusen är...

Ett parti varar över fem fulla omgångar och en förkortad sjätte. En full omgång innebär fem olika faser, men de jämna omgångarna (2, 4 och 6) har dessutom poängutdelningar som en extra, sjätte fas. Ja, somligt är ju trots allt lite tillkrånglat, omständligt.

Fas 1 innebär att preparera brädet med brickor att auktionera ut, placera spelpjäser rätt och vända upp kort.

Fas 2 utgör spelets kanske största, tyngsta del; först en hel radda auktioner av tillgängliga landbrickor, därefter inköp av varsin teknologibricka. På spelbrädet finns (beroende av antal deltagare) max 8 brickor för land och 6 för teknologi, dragna från en blandad hög.

Auktionerna vinner du med högsta budet (alla höjer i tur och ordning), teknologibrickan betalar du med vetenskapspoäng. Både pengar och vetenskapspoäng samlar du via två olika sorters spelkort (med olika valörer) att ha på handen.

Den som först skjuter ut sig från auktionerna blir först med att få köpa sig teknologi.

Landbrickornas vägar skall helst passa ihop med de från andra brickor intill. Någon av brickans städer skall förses med en invånare, men vilken? Många brickor visar två olika städer som var och en producerar pengar och/eller vetenskap. Vad skall din invånare engagera sig i, vad behöver du bäst?

Och, förstås, vad du än producerar spär brickan garanterat på ditt sopberg!

Teknologibrickorna kan ge dig engångseffekter eller flergångseffekter, ligga bredvid ditt brickbygge separat eller vara något som måste byggas in och adderas till befintliga sammanhängande landbrickor. Somlig teknologi ger ökad befolkning (medicinska framsteg), broar förenar delar av ditt land, parker och andra grönområden förbättrar miljön, lokomotiv gör att invånarna kan resa mellan städerna, sopbilar och återvinningsstationer reducerar dina sopor... Och så vidare.

Somlig teknologi hjälper alltså till med somligt men kan också bidra till mer sopor och/eller värre föroreningar. Eller så har du tur och kan satsa på teknik som enbart bidrar med bra, nyttiga saker...

Fas 3, ja här finns tyvärr inte mycket positivt alls att glädjas åt. Nu blir det nya auktioner. Den här gången betalar alla sina successivt högre bud med vetenskapspoäng och ju högre bud desto större chans att slippa vinna, eller rättare sagt förlora stort. Det här momentet handlar nämligen om att buda stort för att undvika att drabbas av olika katastrofer.

Endast en spelare kan komma undan med blotta förskräckelsen, övriga deltagare får här ett straff när Gud, spelet självt eller miljön, ja naturen slår tillbaka. Spelarna får helt enkelt ett extra antal sopor och/eller föroreningspjäser att ta hand om... Den som får allra värst straff kompenseras dock med att få bli startspelare i nästa omgång.

Fas 4 kan sedan spelas hyggligt simultant av alla deltagare. Nu placerar man ut sopor man samlat under omgången, adderar brickor man köpt till sitt bygge, placerar ut invånare i städer, utnyttjas viss teknologi...

Fas 5; nu producerar din stad allt vad den kan i form av pengar, vetenskap, sopor. Spelarna justerar helt enkelt sina markörer på spelbrädet utifrån vad man nu fått för nya produktionsvärden för allt ovanstående samt segerpoäng. Somliga saker ger alltså direkt fler utav de där poängen du samlar för seger!

I den här fasen får man också en chans att dra nytta av alla sina (eventuella) återvinningsstationer, får dem att bidra till mindre mängd sopor i sitt land.

Är man nu i slutet av en jämn spelomgång (runda 2, 4 eller 6) kommer här en sjätte fas att ta sig igenom, nämligen poängtilldelning.

I 20th Century finns ett antal poängkort, kort som anger vissa specifika saker som ger poäng.

Innan spelstart drar man slumpmässigt fram ett par (kort) saker som skall bedömas i varje parti, i omgång 2 och 4. Det kan bli poäng för varje mynt och vetenskapspoäng som dina städer producerar, eller fler segerpoäng för de du redan samlat, poäng för landbrickor utan sopor, poäng för återvinningsstationer eller om du håller din föroreningsmätare på en hälsosam nivå! Eller något annat.

I spelets slut (omgång 6) handlar mycket om sopor, du får poäng för landbrickor utan sopor, men också minuspoäng ju fler brickor du har med 2 eller flera sopkuber!

Dessutom straff eller belöning för det övergripande läget med nedsmutsning, går mätaren mot blomman eller är den närmre dödskallen?

Du får också fler segerpoäng ju mer pengar och vetenskapspoäng du har än konkurrenterna. Och den som alltså fått ihop flest segerpoäng, dvs. typ varit bäst på att undvika sopor och andra miljöstörande element, vinner!

Spelkomponenterna är rejäla, tjock papp, hårt trä, fin plast... Hm, är det verkligen ett bra miljöval att ha plast i spelet, eller är det ett medvetet val, att just spelets sopor representeras av en mängd svarta plastkuber...?

Nåja, 20th Century får väl ändå sägas vara okej. Jag är inte så värst förtjust i auktionsmoment i spel och här är det många sådana, flera stycken var spelomgång, så spelet stod kanske lite på minus redan vid start. Men temat känns annorlunda på ett bra sätt och här finns som sagt beslut kring både brickläggande och pjäsplacerande att fatta.

Land- och teknologibrickor, liksom katastrofkort finns det flera av. Endast vid spel med 5 deltagare kommer alla brickorna i spel, annars är det lite slump i vad som dyker upp, och när... Olika partier kan se lite olika ut. Samtidigt är det inte jättestor variation på brickorna och katastrofkorten är endast 9 stycken (och man spelar alltid med 5 av dem) så efter inte alltför många spelade partier har man testat på allt 20th Century har att erbjuda. Vill man ändå fortsätta spela detta då? Ja, kanske.

Men speltiden kan dra iväg och visst finns det väl andra spel med både auktioner, brickor och pjäser som är bättre? Jo då, visst är det så, men ett rätt självklart medelbetyg skall detta ändå ha. 20th Century är helt okej. Ingen favorit, men helt okej.