1856: Railroading in Upper Canada from 1856 (Mayfair Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 4 timmar
Innehåll: Spelbräde, aktiebräde, 26 lokomotivkort, 118 aktier, 6 företagscertifikat, 122 sexkantiga brickor, 102 pappbrickor, 12 företagsbräden, prioritetskort, pengar, regler.
Konstruktör: Bill Dixon

Jag har just testat spelet 1853 och inte direkt blivit så förtjust i det, nej tvärtom faktiskt. Det var en mycket långdragen och inte så underhållande aktivitet tyvärr. Kan 1856 vara ett bättre spel?

Jodå, visst blir det så, men bara med knapp marginal. Det här är också ett alldeles för långdraget och hyggligt enformigt spel för de många timmar som måste investeras. Det är dessutom i grund och botten väldigt likt 1853, även om detta faktiskt baseras på en annan 18XX-titel, 1829 är det visst...

Här investerar spelarna i olika järnvägsföretag i 1800-talets Kanada, köper och säjer aktier, försöker ta kontroll över somliga bolag och (såsom då varande dess boss) expanderar järnvägsnätet. Allt för att kunna tjäna än mer pengar och vinna hela spelet.

Spelrundor med fokus på aktiehandel varvas med mer operationella sådana, i vilka det alltså byggs järnvägslinjer, köps tåg, byggs stationer osv.

År 1856 finns 6 privata järnvägsföretag och 12 allmänna sådana aktiva i Kanada. De privata kan ägas av spelarna men också införlivas, slås samman med de allmänna. En viss chef för ett visst företag behöver inte alls satsa på expansion eller nödvändigtvis ha det företagets bästa i åtanke, tvärtom kan man försöka att orsaka dess undergång...

Vem som dock är chef kommer säkerligen att variera under spelets gång, utifrån spelarnas aktieinnehav. Ett annat inslag som skiljer detta från t.ex. 1853 är möjligheten att ta lån. Ja, här går det att låna gott om stålar för diverse investeringar, kom bara ihåg att lånen skall betalas tillbaka. Om firman inte kan betala tillbaka blir det såklart rådande chef som får slanta upp ur egen ficka!

Det går dock att gå i personlig konkurs och ändå vinna spelet. Över hela verksamheten hotar sedan CGR, Canadian Government Railway, myndigheternas järnvägsbolag som suger upp alla små mindre bolag i ekonomiskt utsatta lägen. Kanske blir ens investeringar intet värda?

Som alltid i tågspel finns här såklart en bunt placeringsregler för hur brickorna får placeras och linjerna löpa över brädet. Till skillnad från 1853 känns det som att ekonomin har en mycket större betydelse här, så 1856 är absolut det bättre spelet av de båda. Jag är dock inte sugen på att spela endera igen. Jag vill absolut ha något festligare, snyggare och med kortare speltid.